søndag 5. februar 2012

Ikke akkurat noen gresk gud.


De siste ukene har vi holdt på med et bokprosjekt, hvor vi skulle finne barn- og/eller ungdomslitteratur, lese den i løpet av noen uker og deretter ha en muntlig fremføring. Ettersom at dette var en tverrfaglig oppgave mellom norsken og yrkesutøvelse, var det mer enn en oppsummering av boken vi måtte ta stilling til. Her skulle jeg også vise hvordan litteratur kan brukes i arbeid med barn og unge og knytte temaet i boken til aldersgruppen jeg har valgt.

Boken jeg valgte å lese heter “Ikke akkurat noen gresk gud” og er skrevet av Katarina Kieri. Den ble gitt ut i 2003 og handler om niendeklassingen, Laura, som forelsker seg i den nye læreren sin, Anders. Det er ikke det at han er så kjekk og flott som gjør at hun ikke greier å holde sommerfuglene som sprer seg i magen hennes, i sjakk. Han er ikke bemerkelsesverdig pen og han gir henne heller ikke mer oppmerksomhet en hun forventer. Det er måten han kommer inn i rommet på, måten han ser seg rundt på og liksom tilfeldig bare ser fantastisk bekvem ut.

Bestevenninnen til Laura heter Lena. Hun er veldig ordentlig og flink, har aldri hatt noe særlig fokus på gutter og er opptatt av at alt skal stemme dersom hun skulle komme til å forelske seg i noen. Riktig hår, riktig smil, riktig alder, riktig klær og ikke minst riktig interesser.  Så når Lena finner ut av Lauras forelskelse, resulterer det i at hun blir sint og ikke ønsker å bli kontaktet av henne lenger. I fortvilelse famler Laura rundt i søken etter å finne et annet sted å passe inn, og hun finner trøst i alle episodene hvor Anders av en eller annen grunn er i nærheten. Katarina Kieri beskriver kjærligheten og forelskelsen Laura føler, som en katt som stadig smyger seg innpå henne. Den maler og stryker seg mot beina hennes og det bankende hjertet kommer stadig tilbake.

Alle guttene i klassen er umodne og bryr seg bare om ting som ikke er viktig. De liker ikke bøker, ikke forstår de seg på kunst og de tør ikke stå for hva de mener. Etter hvert som Laura blir nødt til å finne seg andre venner og kommer inn i “bok-miljøet” etter å ha skrevet en artikkel som blir trykket i avisen, oppdager hun en gutt i klassen som hun ikke har lagt merke til før. De blir gode venner og hun finner ut at hun kanskje har forhåndsdømt stakkarene som så fint rommer klasserommet med bråk og latter.


Boken tar for seg temaet kjærlighet, men også hvordan det er å være tenåring. Laura er 15 år og er midt i pubertetsstormen som alle må gjennom, noen med større skrammer en andre. Ønsket om å passe inn og finne sin egen identitet preger både familieforholdene og vennskapet til venninnene, og de får kjenne på hvordan det er å stå på egne ben. Alle forventningene fra skolen og hjemmet resulterer i en rolleforvirring som får jentene til å miste grepet på alle verdiene de tidligere hadde kjent seg igjen i, og tvinger dem til å gå inn i seg selv for å finne ut hva de egentlig står for.

Forbudt kjærlighet er også et sentralt tema. Hvordan Laura skammer seg over å trosse hva samfunnet ser på som akseptabelt og hvordan Lena avviser henne gang på gang. Hva slags normer og regler som gjelder i et vennskap, toleranse for individuelle forskjeller og hvordan hemmeligheten blir for stor og truer jentenes forhold, er absolutt viktige temaer som tydelig preger boken.

Med tanke på hvordan Laura stadig oppsøker Lenas familie og hvordan hun kritiserer sin egen “sjel-løse” familie, forstår en tidlig at hun mangler et forbilde å se opp til. Jeg tror hun mistolker den følelsen hun får når hun tenker på Anders, at det egentlig er beundring og ikke forelskelse hun er offer for. Med utgangspunkt i Freuds utviklingspsykologi kan ofte hendelser som skjer deg tidlig i livet, prege og skape en konflikt senere, til tross for at du kan ha glemt eller fortrengt hendelsen. Derfor ser jeg det ikke usannsynlig at Lauras barndom uten en rollemodell førte til at hun senere beundret læreren sin og lengtet etter han både i og utenfor drømmene sine. Forskjellen på denne boken og mange andre bøker med samme tema er at det er et litt tabubelagt preg på det. Forholdet mellom en ungdomsskole-elev og læreren hennes skal være formelt og en får kjent litt på fortvilelsen hun føler ovenfor alle konfliktene som omringer henne.

Boken er lettlest og en får et innblikk i Lauras følelser og tanker når hun stadig er i konflikt med seg selv. Hun nærmest diskuterer og befaler seg selv til å gjøre ting, og dette gjør at det er lett for leseren å sette seg inn i boka.

Aktiviteten:
Jeg har valgt aldersgruppen 15 år og målet for aktiviteten skal være at elevene skal kunne gjøre greie for begrepet “kjærlighet” og reflektere over ulike problemstillinger og temaet innenfor samme område. Grunnen til at jeg valgte niendeklasse er fordi de mest sannsynlig har skaffet seg erfaringer i forhold til temaet, og det vil bli lettere å gjennomføre aktiviteten ettersom at elevene har noe å kjenne seg igjen i. Aktiviteten går ut på at klassen sammen skal diskutere problemstillingene og for at de skal komme i gang har jeg valgt ut noen spørsmål. Ettersom at elevene vil komme med innspill og kanskje sine egne spørsmål vil jeg selvfølgelig måtte komme med flere problemstillinger, men har ikke valgt å ta med de i planen ettersom at det kommer an på hva elevene bidrar med.

Hovedspørsmålene:
Hva er kjærlighet?
Hva er forbudt kjærlighet?
Hva slags konflikter kan oppstå ved forbudt kjærlighet?
Hva er forskjellen på kjæreste og vennskap?
Hva er forskjell på beundring og forelskelse?
Er kjærlighet forskjellig i ulike samfunn?

Etter klassen har drøftet og reflektert litt, kommer jeg til å sette frem malesaker og dele ut et stort ark til alle. Så vil jeg be dem om å male deres tolkning av begrepet “kjærlighet”. Grunnen til at jeg velger å be dem male etter de har diskutert, er at de høyst sannsynlig vil sitte igjen med mange følelser og tanker som ikke alltid kan være lett å beskrive med ord. På denne måten får de også dokumentert arbeidet de har gjort samtidig som det utfordrer kreativiteten og fantasien deres.



           av en eller annen merkelig grunn blir planen veldig utydelig, dette skal fikses på veldig snart.

1 kommentar:

  1. Hei Kaja
    En meget god, fyldig og innholdsrik fremstilling av boka! Veldig spennende at du selv reflektere over tematikken i boka, og knytter dette til Freuds teori!
    Jeg får dessverre ikke lest planen din, men synes det er veldig bra at du har laget en del spørsmål/problemstillinger som du vil at ungdommene skal ta utgangspunkt i... og at du tar deres initiativ som utgangspunkt for videre diskusjoner og samtale! Flott med male- aktivitet etterpå slik du begrunner den!

    SvarSlett